Taufik, Afif Izam (2025) Peran Duta Baznas untuk Meningkatkan Literasi Generasi Muda pada Baznas Jawa Timur. Masters thesis, IAIN Ponorogo.
![]() |
Text
501230001_Afif Izam Taufik_Ekonomi Syariah.pdf Download (3MB) |
Abstract
ABSTRACT
The role of a Brand ambassador is crucial in creating a positive image and
strengthening the emotional bond between a brand or organization and the target
audience, which can influence their decision to make a purchase. Based on the
researcher's initial observations at Baznas East Java which uses Baznas
Ambassadors, problems were found related to the credibility of the Baznas
Ambassador figure which was considered unfulfilled. This has an impact on the less
than optimal achievement of Baznas in socializing ZIS literacy for the younger
generation.
This study aims to determine the role of Baznas Ambassadors in improving
the literacy of the younger generation at Baznas East Java, analyze the arguments
of Baznas East Java in using Baznas Ambassadors to improve the literacy of the
younger generation, and to determine the impact of the role of Baznas Ambassadors
in improving the literacy of the younger generation.
This study uses a qualitative method with a descriptive analytical
approach. Data were obtained through in-depth interviews with Baznas East Java
and analysis of documents related to the advertising strategy that has been
implemented.
The results of the study indicate that the Baznas East Java Ambassador
plays a role through testimonials, endorsements, and as a spokesperson in the
socialization of ZIS and strengthening the image of the institution. Baznas East Java
uses Baznas Ambassadors to strengthen the socialization of ZIS, but credibility and
congruence are still not optimal and need to be improved in order to more effectively
reach the target audience, especially the younger generation. The Baznas East Java
campaign strategy in the AIDA model has been effective at the Attention, Interest,
and Action stages, but is not optimal and needs improvement at the Desire stage
and strengthening the Call to Action to increase interest in increasing ZIS literacy
for the younger generation..
Keywords: Baznas Ambassador, Literacy, Young Generation.
ABSTRAK
Peran seorang Duta Merek sangat krusial dalam menciptakan citra positif
serta mempererat ikatan emosional antara sebuah merek atau organisasi dengan
audiens sasaran, yang dapat memengaruhi keputusan mereka untuk melakukan
pembelian. Berdasarkan pengamatan awal peneliti pada Baznas Jawa Timur yang
menggunakan Duta Baznas, ditemukan masalah terkait dengan kredibilitas tokoh
Duta Baznas yang dianggap belum terpenuhi. Hal ini berdampak pada belum
maksimalnya pencapaian Baznas dalam sosialisasi lierasi ZIS generasi muda.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran Duta Baznas dalam
meningkatkan literasi generasi muda pada Baznas Jawa Timur, menganalisis
argumentasi Baznas Jawa Timur dalam penggunaan Duta Baznas untuk
meningkatkan literasi generasi muda, serta untuk mengetahui dampak peran Duta
Baznas dalam meningkatkan literasi generasi muda.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan
deskriptif analitis. Data diperoleh melalui wawancara mendalam dengan pihak
Baznas Jawa Timur serta analisis terhadap dokumen yang berkaitan dengan
strategi periklanan yang telah dijalankan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa Duta Baznas Jawa Timur berperan
melalui testimoni, endorsement, dan sebagai juru bicara dalam sosialisasi ZIS serta
memperkuat citra lembaga. Baznas Jawa Timur menggunakan Duta Baznas untuk
memperkuat sosialisasi ZIS, namun kredibilitas dan kongruensi masih belum
optimal dan perlu ditingkatkan agar lebih efektif menjangkau audiens target,
terutama generasi muda. Strategi kampanye Baznas Jawa Timur dalam model
AIDA sudah efektif di tahap Attention, Interest, dan Action, namun belum optimal
dan perlu perbaikan di tahap Desire dan penguatan Call to Action untuk
meningkatkan minat meningkatkan literasi ZIS generasi muda.
Kata Kunci : Duta Baznas, Literasi, Generasi Muda.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Thesis Supervisor: | Amin Wahyudi Shinta Maharani |
Subjects: | 14 ECONOMICS > 1499 Other Economics > 149999 Economics not elsewhere classified |
Divisions: | Program Pascasarjana > Program Studi Magister Ekonomi Syariah |
Depositing User: | Mr Perpustakaan IAIN Ponorogo |
Date Deposited: | 12 Jun 2025 01:22 |
Last Modified: | 12 Jun 2025 01:22 |
URI: | http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/33305 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |