Pemeliharaan Sarana dan Prasarana untuk Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan

Ristiana, Ani (2020) Pemeliharaan Sarana dan Prasarana untuk Meningkatkan Mutu Layanan Pendidikan. Masters thesis, IAIN PONOROGO.

[img]
Preview
Text
ANI RISTIANA_212217055.pdf

Download (955kB) | Preview

Abstract

ABSTRACT
The background of this research is the condition of school building facilities and infrastructure in MA YPIP Panjeng that is not conducive, so that it has implications for the quality of education services. The situation was realized by the school manager and followed up with maintenance efforts.. This study attempts to Described the implementation of the maintenance facilities and infrastructure, Criticizing the maintenance contraints, Analyze implication maintenance facilities and infrastructure to education service quality in MA YPIP Panjeng. The research is the qualitative study with engineering collect data through observation, interview and documentation. The validity of data measured by driving observation, increase perseverance, triangulation. This research result indicates that the maintenance of infrastructure carried out in five of the awareness, understanding, organizing, divide it into two of the implementation of the daily and periodic and data collection. Facilities and insfratructure maintenance contraints are implementation strategy, lack of maintenance personel in organizing, and a lack of coordination. Implication maintenance of infrastructures has not had a positive overall effect because there are maintenance stages that have not been carried out to the full. So, the need for continuous evaluation to improve implications is even better.

ABSTRAK

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh keberadaan sarana dan prasarana gedung madrasah di MA YPIP Panjeng yang tidak kondusif sehingga berimplikasi terhadap mutu layanan pendidikan. Keadaan tersebut disadari oleh pengelola Madrasah dan ditindaklanjuti dengan upaya pemeliharaan. Penelitian ini bertujuan untuk Mendeskripsikan pelaksanaan pemeliharaan sarana dan prasarana di MA YPIP Panjeng; Mengkritisi kendala pemeliharaan; dan Menganalisis implikasi pemeliharaan sarana dan prasarana terhadap mutu layanan pendidikan. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Pelaksanaan pemeliharaan sarpras dilakukan melalui lima tahapan yaitu penyadaran, pemahaman, pengorganisasian, pelaksanaan dan pendataan. Kendala pemeliharaan sarpras adalah sulitnya menentukan strategi yang tepat pada tahap penyadaran, kurangnya personel, serta kurangnya koordinasi antara satu pihak dengan pihak lain. Implikasi dari pemeliharaan ini adalah belum memberikan pengaruh positif secara menyeluruh dikarenakan ada tahap pemeliharaan yang belum dilakukan secara maksimal sehingga perlunya evaluasi berkesinambungan untuk meningkatkan implikasi yang lebih baik lagi.

Item Type: Thesis (Masters)
Thesis Supervisor: Nur Kolis
Subjects: 13 EDUCATION > 1399 Other Education > 139999 Education not elsewhere classified
Divisions: Program Pascasarjana > Program Studi Magister Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Miss Perpustakaan IAIN Ponorogo
Date Deposited: 23 Jun 2020 02:19
Last Modified: 23 Jun 2020 02:19
URI: http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/10603

Actions (login required)

View Item View Item